Officiële overhandiging SODA2020

Op 29 oktober wonnen Richard van de Werken en Chrit Sliepen van Hastig de Stuiveling Open Data Award (SODA). Een live overhandiging van de SODA cheque en de award was in verband met de coronamaatregelen niet mogelijk op de dag van de finale. Daarom vond op een later moment de officiële anderhalvermeteroverhandiging plaats.

Paul Suijkerbuijk overhandigt award en cheque aan Richard van de Werken (links)

Winnaar SODA2020

De open data toepassing Movimaps veiligheidsratio fiets won de vijfde editie van de SODA. Tijdens de live uitzending van de uitreiking waren de pitches van de drie finalisten te zien en sprak juryvoorzitter Arno Visser (president van de Algemene Rekenkamer) het juryoordeel uit. De makers van de winnende toepassing wonnen 20.000 euro om hem verder te ontwikkelen.

Movimaps veiligheidsratio fiets geeft inzicht in de balans tussen fietsongevallen en fietsgebruik. Dit doen zij door deze informatie zichtbaar te maken op een kaart. Zo kan het publieke debat, bijvoorbeeld over nieuwe ontwikkelingen, zoals de e-bike of toename van het fietsgebruik door ouderen, beter geïnformeerd gevoerd worden. Ook biedt het handvatten voor beleid.

Bekijk de pitch over Movimaps veiligheidsratio fiets:

Pitch winnaar SODA2020

Finalist SODA2020. Movimaps veiligheidsratio fiets. Richard van de Werken is een van de finalisten van de Stuiveling Open Data Award 2020 en pitcht zijn open data toepassing in deze video.

"Movimaps veiligheidsratio fiets, dat is een kaart waarop we laten zien hoe veilig fietsen in elke gemeente in Nederland is. Fietsen is natuurlijk heel belangrijk en er wordt steeds meer gefietst. Ook in de coronacrisis zie je dat mensen meer gaan fietsen. Omdat ze bijvoorbeeld niet met het openbaar vervoer willen. Maar dan wil je natuurlijk wel dat fietsen veilig is. We zien de afgelopen jaren dat het aantal fiets slachtoffers in het verkeer toeneemt. Dat wil je natuurlijk niet. We maken al enkele jaren een fietsongevallen kaart voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Waarop je kunt zien waar fietsongevallen plaatsvinden. Maar daarmee weet je eigenlijk nog steeds niet hoe veilig het nou is. En als je dat wilt weten, dan moeten je weten hoeveel er gefietst wordt. Houten is een hele fietsvriendelijke en fietsveilige gemeente. Als mijn jongste dochter naar school fietst, dan komt ze eigenlijk geen enkele auto tegen. En dat voelt veilig en eigelijk is dat ook heel veilig. Je zou ook in andere gemeeenten willen weten of het net zo fietsveilig is als in Houten. Om dat te doen rekenen we dus die fietsveiligheidsratio uit. Die berekenen we op basis van de bron ongevallen data. Open data op het gebied van verkeersongevallen. Dat zijn de ongevallen die door de politie worden geregistreerd. Die combineren we met fietsgebruik in elke gemeente. Maar als je nou precies wilt weten hoe het op deze straat zit, of een bepaalde route of een bepaald gebied, dan heb je ook nog de fietsintensiteit nodig. Hoeveel fietsers komen hier nou langs? Wij willen gemeenten stimuleren om dat soort data over fietstelling te delen. Om die beschikbaar te maken zodat wij dat getal kunnen uitrekenen. En daarbij kunnen die gemeenten helpen om het in hun gemeente nog veiliger te maken. We zien dat het gebruik van open data op het gebied van verkeersveiligheid nog te weinig gebruikt wordt. Met Movimaps willen we daar een stimulans aan geven. We zouden graag zien dat er weer wat meer kenmerken in het bestand terugkomen. Als gevolg van de privacy wetgeving zijn er een aantal verdwenen. We hopen dat die, met respect voor privacy, terug kunnen komen. Daarnaast zouden we graag zien dat die data ook wat vaker geleverd werden. Nu duurt het vrij lang voordat je de data over het jaar 2019 beschikbaar hebt. Met Movimaps veiligheidsratio fiets willen we twee dingen doen. We willen aan de ene kant gemeenten stimuleren om met fietsveiligheid in hun gemeente aan de slag te gaan. En te kijken: hoe kan ik bij de top vijf beste gemeenten van Nederland horen. En anderszijds willen we de overheid stimuleren om weer meer data inhoudelijk en frequenter over verkeersveiligheid beschikbaar te stellen. Als we SODA winnen dan gaan we natuurlijk Movimaps veiligheidsratio fiets online zetten. En voor iedereen te gebruiken. Daarnaast gaan we het geld gebruiken om met gemeenten en andere betrokkenen te kijken, hoe we die informatie over de fiets intensiteit kunnen verzamelen op de kaart. Zodat we tot een nog betere veiligheidsratio komen."

Toekomstplannen winnaars

Op de vraag wat de winnaars met het prijzengeld gaan doen, zegt Richard: "Daarmee houden we onze winnende toepassing natuurlijk in de lucht en ontwikkelen we de kaart verder. Zo presenteerden we op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres al een scenario-verkenner voor fietsveiligheid, op basis van onze toepassing. We onderzoeken of we gebruik kunnen maken van Open Streetmaps als drager voor de kaart.

Met de aandacht die we via SODA krijgen hopen we het gebruik van onze toepassing verder te stimuleren. Ook blijven we ons inzetten voor het uitdragen van de mogelijkheden van open data: in relatie tot de coronacrisis maakten we een kaart met rioolmetingen.